چه چیزی باعث شد تا آخرین خرید خود را انجام دهید؟ آیا برای مدتی آرزوی چیزی را داشتید و تصمیم گرفتید فقط به دنبال آن بروید؟ آیا به طور اتفاقی فروشگاهی را مرور می کردید و چیزی را که دوست داشتید دیدید؟ یا در حال مرور و تبلیغاتی از یک کسب و کار بودید که شما را متقاعد کرد که باید آن را همان موقع بخرید؟
اگر دومی بود، کسبوکار از نوعی بازاریابی برونگرا استفاده میکرد تا شما را متقاعد کند که پس از دیدن یکی از مواد بازاریابی آنها، اقدامی فوری انجام دهید. این می تواند یک استراتژی بسیار موثر باشد، به خصوص اگر به درستی انجام شود.
در این پست، بیاموزید که چگونه کسبوکارها میتوانند از بازاریابی پاسخ مستقیم برای ایجاد تبدیل، بهترین شیوهها برای ایجاد این نوع کمپینها و نمونههایی از شرکتهای واقعی برای استفاده به عنوان الهامبخش استفاده کنند.
بازاریابی پاسخ مستقیم چیست؟
بازاریابی پاسخ مستقیم، که گاهی اوقات به آن بازاریابی فشاری می گویند، زمانی است که شما به مخاطب هدف خود پیشنهادی ارائه می دهید تا آنها را متقاعد کنید تا اقدامی فوری انجام دهند، مانند تکمیل فرم اصلی، دانلود کتاب الکترونیکی یا خرید.
این استراتژی در بین بازاریابان محبوب است زیرا می تواند نتایج سریعی را برای کمپین های حساس به زمان ایجاد کند.
آنچه بازاریابی پاسخ مستقیم را از بازاریابی سنتی متمایز می کند این است که به جای آگاهی از برند سنتی، به دنبال پاسخی فوری برای بازگشت سرمایه فوری است. در زیر به عناصر بیشتری از این کمپین های تبلیغاتی می پردازیم.
استراتژی های بازاریابی پاسخ مستقیم
استراتژی های بازاریابی پاسخ مستقیم مشتری محور، هدفمند، پیشنهاد محور و فوری هستند. در اینجا معنای آن برای کمپین های شما آمده است:
مشتری محور
برای جلب پاسخ، تبلیغات پاسخ مستقیم شما باید مشتری محور باشد و به طور مستقیم با ارزشی که می توانید در صورت انجام اقدام مورد نظر شما ارائه دهید، مرتبط باشد. اگر مخاطبان شما نتوانند بگویند چرا پیشنهاد شما برای آنها اهمیت دارد، اقدامی نمی کنند.
هدف قرار گرفته است
همه مشتریان شما نیازهای یکسانی ندارند، بنابراین تبلیغات شما باید برای مخاطبان خاص با پیامهای شخصیسازی شده که به نقاط دردناک آنها صحبت میکند، هدفمند باشد. آمارها نشان می دهد که این عمل ارزش آن را دارد، زیرا اپسیلون دریافت که 80٪ از مصرف کنندگان احتمال بیشتری برای خرید برندی دارند که تجربیات شخصی ارائه می دهد.
پیشنهاد محور
تبلیغات پاسخ مستقیم کاربران را به انجام کاری ترغیب می کند، بنابراین معمولاً یک پیشنهاد یا CTA را ارائه می دهند که به کاربر می گوید اقدام مورد نظر شما چیست، خواه ثبت نام در خبرنامه شما باشد یا خرید. هنگام ایجاد این پیشنهادها، به بهترین شیوههای کپینویسی فکر کنید تا مطمئن شوید که واضح و مختصر هستند، بر یک نتیجه خاص متمرکز شدهاند و شخصیسازی شدهاند.
فوری
همه این تبلیغات علاوه بر یک CTA برای جلب اقدام سریع، یک احساس فوریت را نشان میدهند، بنابراین استفاده از زبانی مانند «تا زمانی که منابع باقی میماند» یا «یکی را بخر، یکی را رایگان بگیر» رایج است. به عنوان مثال، ممکن است یک آگهی پاسخ مستقیم برای یادآوری یک رویداد قبل از وقوع به مصرف کنندگان ارسال کنید، بنابراین آنها به سرعت تصمیم می گیرند به جای از دست دادن آن، در آن ثبت نام کنند.
صداهای فعال و کلمات قدرتمند برای تبلیغات پاسخ مستقیم مناسب هستند.
کمپین های واکنش مستقیم
در زیر به برخی از کمپینهای متداول پاسخ مستقیم که مشاغل استفاده میکنند خواهیم پرداخت.
- تبلیغات رسانه های اجتماعی: رسانههای اجتماعی به دلیل تعداد زیاد کاربران و گزینههای هدفگیری که بسیاری از پلتفرمها به بازاریابان ارائه میدهند، ابزار قدرتمندی برای اجرای کمپینهای پاسخ مستقیم است. در این پلتفرم، تبلیغات باید از کپی کوتاه و دقیقی استفاده کنند که فوریت را نشان میدهد و یک CTA که عملکردی را که میخواهید مخاطبانتان انجام دهند هدایت کند.
- برنامه های ارجاع: برنامه های ارجاع ابزاری عالی برای بازاریابی مستقیم هستند، به خصوص که می توانید به راحتی اثربخشی آنها را پیگیری کنید. در نظر بگیرید که به کاربران فعلی خود یک کد تبلیغاتی یا URL بدهید و از آنها بخواهید در ازای چیزی مانند تخفیف 10٪، آن را با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود به اشتراک بگذارند. اگر کسی را با موفقیت ارجاع داد، میتوانید از طریق کد منحصربهفرد آن را ردیابی کنید.
- ایمیل: کمپینهای پاسخ مستقیم که از طریق ایمیل اجرا میشوند معمولاً کاربران را از فروشهای فلش، پر شدن رویدادهای آتی یا مواردی مانند یادآوری سبد خرید رها میکنند. نمونه ای از ایمیل پاسخ مستقیم را در زیر پوشش خواهیم داد.
- تبلیغات نمایشی: تبلیغات نمایشی، مانند بنرها، در ناحیه ای از وب سایت یا کانالی هستند که به تبلیغات پولی اختصاص داده شده است. آنها معمولاً حاوی کپی کوتاهی هستند که حس فوریت و CTA را برای الهام بخشیدن به عمل نشان می دهد.
- پست مستقیم: اگرچه ممکن است قدیمی به نظر برسد، پست مستقیم یک کانال محبوب برای تبلیغات مستقیم است. چیزهایی مانند بروشورها، کوپن ها، خلاصه ها یا خبرنامه ها برای بازاریابی مستقیم استفاده می شوند، اما توجه داشته باشید که دارایی های شما مانند نامه های ناخواسته به نظر نمی رسد.
نمونه های بازاریابی پاسخ مستقیم
بیایید چند نمونه باکیفیت از بازاریابی پاسخ مستقیم را مرور کنیم که میتوانید برای هدایت استراتژی خود از آنها استفاده کنید.
نیویورک تایمز
روزنامه نیویورک تایمز از اینستاگرام برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی مستقیم برای تبلیغ تخفیف محدود برای دسترسی نامحدود به روزنامه استفاده کرد.
جام حذفی
Grailed یک بازار آنلاین است که در آن کاربران فردی می توانند محصولات مختلف، از لباس گرفته تا اقلام کلکسیونی را به فروش برسانند. شکل بازاریابی پاسخ مستقیم آنها از طریق ایمیل است، جایی که آنها به کاربران اطلاع می دهند که کالایی که مورد علاقه آنها بوده کاهش قیمت داشته باشد.
Scribd
Scribd یک پلت فرم آنلاین اشتراک کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی است. مانند نیویورک تایمز، از رسانه های اجتماعی، به طور خاص فیس بوک، برای اجرای کمپین های بازاریابی مستقیم استفاده می کند تا مخاطبان را در مورد پیشنهاد تخفیف با زمان محدود مطلع کند.
UberEats
UberEats یک سرویس آنلاین تحویل غذا است که از ایمیل برای کمپین های بازاریابی مستقیم استفاده می کند تا کاربران را ترغیب کند که پس از رها کردن سبد خرید، خرید خود را دنبال کنند.
معیارها و ابزارهای بازاریابی پاسخ مستقیم
در زیر معیارهای مهمی را مورد بحث قرار میدهیم که به شما در درک موفقیت بازاریابی پاسخ مستقیم و ابزارهایی که به شما در جمعآوری این دادهها کمک میکنند کمک میکند.
نرخ تبدیل
نرخ تبدیل یک معیار بازاریابی ضروری برای تبلیغات پاسخ مستقیم است زیرا تعداد کاربرانی را که اقدامی را که شما میخواهید انجام دادهاند را ردیابی میکند.
شما متوجه خواهید شد که چقدر موفق بوده اید و به شما کمک می کند تا در مورد اثربخشی نسخه خود و محتوایی که ارائه می دهید در هنگام ارائه ارزش و اقدام تحریک کننده بیاموزید. بیایید برخی از ابزارهای خاص را بررسی کنیم که به شما در ردیابی این تبدیل ها کمک می کند.
1. کدهای تبلیغاتی
کدهای تبلیغاتی می توانند برای هر کاربر منحصر به فرد یا برای هر کمپین منحصر به فرد باشند، بنابراین می توانید ببینید که چگونه تبلیغات خاص با موفقیت اقداماتی را انجام می دهند. اطمینان حاصل کنید که تعداد کدهایی را که ارائه میدهید دنبال میکنید تا بتوانید حس دقیقی از تعداد افرادی که بر اساس تعداد کدهایی که دادهاید تبدیل شدهاند را دریافت کنید.
2. کدهای QR
کدهای QR شبیه کدهای تبلیغاتی هستند، زیرا منحصر به کمپین خاصی هستند که از آنها استفاده می کنید و به شما کمک می کنند ببینید چه تعداد کاربر واقعاً از آن تبلیغ خاص تبدیل شده اند. کدهای QR معمولاً به صفحات فرود نیز منتهی میشوند، بنابراین میتوانید بیشتر پیگیری کنید که آیا مشتریان در صفحات فرود شما اقدامی انجام دادهاند یا به سادگی روی آنها فرود میآیند و برگشتهاند.
3. کدهای UTM
کدهای UTM (Urchin Tracking Module) تکههایی از متن هستند که در انتهای URL قرار میگیرند و به شما کمک میکنند ترافیک وبسایت را از کجا میآیند. برای بازاریابی پاسخ مستقیم، می توانید ترافیک سایت خاص خود را به تبلیغات مستقیم خود نسبت دهید، مانند کسانی که از سایت شما بازدید کرده اند و پس از دریافت کد تبلیغاتی خرید کرده اند.
در اینجا یک کد UTM نمونه می تواند برای این مورد استفاده باشد: utm_campaign=20% promocode.
در مجموع، تبلیغات پاسخ مستقیم نتایجی مشابه تبلیغات بازاریابی معمولی دارند، اما آنها میخواهند کاربر همین الان اقدام کند. توجه داشته باشید که مشتری محور باشید و از کپی مختصر، فوری و قانع کننده استفاده کنید، تا تبلیغات باعث ایجاد تبدیل شود.