وقتی اکثر مشاغل اهداف درآمدی خود را پیش بینی می کنند ، ابتدا کل بازار آدرس پذیر خود را محاسبه می کنند ، یعنی کل تقاضای بازار برای محصولات یا خدمات صنعت آنها. به بیان ساده ، این حداکثر میزان درآمدی است که یک کسب و کار در صورت تسخیر کل بازار خود می تواند ایجاد کند.
با این حال ، مگر اینکه انحصار باشید ، به احتمال زیاد نمی توانید کل بازار آدرس دهی محصولات یا خدمات خود را در اختیار بگیرید. حتی اگر تنها یک رقیب داشته باشید ، متقاعد کردن کل بازار برای خرید محصولات یا خدمات شما بسیار دشوار خواهد بود.
به همین دلیل محاسبه حداکثر درآمد ممکن است با فروش محصولات یا خدمات خود به مشتریانی که از خرید راه حل های شما واقعاً سود می برند ، محاسبه شود.
این مقدار درآمد بالقوه را اندازه بازار یا بازار قابل آدرس دهی می نامیم و می توانید از آن برای اندازه گیری دقیق پتانسیل رشد کسب و کار خود استفاده کنید.
اندازه بازار
اندازه بازار شما ، یا بازار آدرس پذیر (SAM) ، حداکثر میزان درآمدی است که می توانید با فروش محصولات یا خدمات خود به مشتریان احتمالی که از خرید راه حل های شما واقعاً سود می برند ، ایجاد کنید. این معیار به شما کمک می کند تا پتانسیل کسب و کار خود را برای رشد دقیق اندازه گیری کنید.
نحوه محاسبه اندازه بازار
- با کل بازار آدرس پذیر (TAM) شروع کنید ، و سپس بازار هدف خود را در این تعداد کل مشخص کنید ، که بسته به جغرافیا و سایر عوامل لجستیکی متفاوت است.
- بازار هدف خود را انتخاب کرده و پتانسیل نفوذ بازار هدف خود را تعیین کنید.
- بازار هدف را با ضریب نفوذ ضرب کنید تا اندازه بازار خود را پیدا کنید.
مثال اندازه بازار
بیایید با یک مثال به بررسی نحوه تعیین اندازه بازار بپردازیم.
یک شرکت راه اندازی شراب
فرض کنید می خواهید شرکت شراب خود را راه اندازی کنید. نحوه محاسبه اندازه بازار به شرح زیر است: ابتدا ، می خواهید تعیین کنید که تعداد مشروبات الکلی در ایالات متحده چقدر است – این به شما کمک می کند تا کل بازار موردنظر خود را بفهمید. میتوانست از نظر تئوری محصول خود را بفروشید
پس از تحقیقات خود مشخص می کنید که 50،000 فروشگاه مشروب در ایالات متحده وجود دارد. از این لیست کلی ، شما فقط می خواهید به منطقه نیوانگلند – از جمله ماساچوست ، مین و رود آیلند بفروشید.
شما تعیین می کنید که بازار هدف شما شامل 1000 فروشگاه مشروب فروشی در منطقه نیوانگلند است. از اینجا ، شما تحقیق می کنید و با توزیع کنندگان مشروبات الکلی صحبت می کنید تا تعیین کنید که تقریباً 40 درصد موفقیت برای توزیع شراب وجود دارد.
با استفاده از این مثال ، ما اندازه بازار را با استفاده از فرمول زیر محاسبه می کنیم:
1000 فروشگاه مشروب x 40٪ = 400 فروشگاه مشروب
سپس ، اگر فرض کنید که هر فروشگاه مشروب 20 هزار دلار سود دارد ، می توانید با استفاده از فرمول زیر درآمد احتمالی را تعیین کنید:
400 فروشگاه مشروب 20000 دلار = 8000.000 دلار
این بدان معناست که در صورت نفوذ به 40 درصد از کل بازار منطقه نیوانگلند ، 8 میلیون دلار درآمد خواهید داشت – با این حال ، این شراب رقبای شما یا سایر مشروبات الکلی موجود در هر فروشگاه مشروب را در نظر نمی گیرد. به همین دلیل ، هنگامی که حدس می زنید چقدر از اندازه بازار برنده خواهید شد ، می خواهید محافظه کار باشید.
نحوه استفاده از برآورد اندازه بازار
خوب ، شما اندازه بازار خود را تخمین زده اید – حالا چه؟
اندازه بازار به کسب و کار شما کمک می کند تا به سوالات زیر پاسخ دهد:
- چقدر درآمد بالقوه می توانیم از این بازار خاص بدست آوریم؟ به عبارت دیگر … آیا ارزش وقت و انرژی ما را دارد؟
- آیا بازار آنقدر بزرگ است که ما را به خود جلب کند؟
- آیا بازار در حال رشد است؟ آیا وجود دارد هنوز آیا می توانید در 3 ، 5 ، 10 سال از این بازار درآمد کسب کنید؟
اندازه بازار یک عدد مهم است که باید بدانید وقتی به دنبال بودجه هستید. سرمایه گذاران باید بدانند که چقدر می توانید از یک بازار خاص درآمد کسب کنید. علاوه بر این ، بسیار مهم است که تشخیص دهید آیا درآمد بالقوه شما می تواند از هزینه های کسب و کار شما بیشتر باشد یا خیر.
هنگامی که اندازه بازار را تعیین کردید ، باید در نظر بگیرید که بازار از نظر محصولات رقبا چقدر اشباع شده است. در نهایت ، شما نمی توانید کل بازار آدرس پذیر (TAM) را در اختیار بگیرید – برخی از این افراد محصولات رقبا را به جای محصولات شما انتخاب می کنند. بنابراین باید تعیین کنید که آیا می توانید از TAM به اندازه کافی مصرف کننده بدست آورید تا این کار ارزشمند باشد.