هوش مصنوعی به جریان اصلی تبدیل شده است و به آرامی وارد زندگی روزمره بازاریابان می شود.
اگرچه این فناوری هنوز در مراحل اولیه خود است، اما در حال حاضر نحوه کار ما را تغییر داده است. با کمک ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، بازاریابان میتوانند وظایف مختلفی را خودکار کنند، از تهیه پیشنویس خطوط موضوع ایمیل تا مقیاسبندی کل کمپینهای بازاریابی.
اگر کنجکاو هستید که هوش مصنوعی به کجا می رود – و چگونه می توانید از آن استفاده کنید – ما شش پیش بینی هوش مصنوعی را برای تماشا در سال 2023 فهرست کرده ایم.
6 پیش بینی هوش مصنوعی بازاریابی برای سال 2023
- هوش مصنوعی به بازاریابان محتوا پیشرفت قابل توجهی خواهد داد.
- مصرف کنندگان خواستار شخصی سازی بیشتری هستند و هوش مصنوعی می تواند آن را محقق کند.
- ما شاهد هجوم محتوای متوسط تولید شده توسط هوش مصنوعی خواهیم بود.
- شرکت ها از هوش مصنوعی مسئولیت پذیر استقبال خواهند کرد.
- هوش مصنوعی به یک سلاح مخفی برای استراتژیست های سئو تبدیل خواهد شد.
- هوش مصنوعی به طور طبیعی در زندگی روزمره بازاریابان جا می گیرد.
1. هوش مصنوعی به بازاریابان محتوا پیشرفت قابل توجهی خواهد داد.
مطمئناً، هوش مصنوعی به نوشتن کتاب پرفروش بعدی نیویورک تایمز نزدیک نیست. اما می تواند بسیاری از وظایف بازاریابی محتوا را ساده کند. به طور خاص، می تواند به بازاریابان در روند نوشتن کمک کند.
به عنوان مثال، یک بازاریاب محتوا را تصور کنید که در مرحله ایده پردازی محتوا گیر کرده است. او به جای اینکه منتظر الهام گرفتن باشد، درخواستی را در یک ربات چت هوش مصنوعی وارد میکند – مانند «ارائه چند ایده در وبلاگ در مورد بازاریابی TikTok» – و فهرستی از ایدهها را دریافت میکند تا توپ را به دست بیاورد.
ابزارهای هوش مصنوعی – مانند ChatGPT، Jasper، و دستیار محتوای HubSpot – همچنین می توانند بسیاری از کارها را در مورد تحقیق انجام دهند. این ابزارها از الگوریتم های پیچیده استفاده می کنند جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات از سراسر وب، شناسایی الگوها و روندها در عرض چند ثانیه
به عنوان مثال، فرض کنید برای تبلیغ یک محصول باید یک فیلمنامه ویدیویی بنویسید. برای شروع، صدها نظر مشتری را در یک ربات چت هوش مصنوعی قرار می دهید و از آن می خواهید نکات کلیدی را خلاصه کند. سپس، از خروجی آن به عنوان پیش نویس خام استفاده می کنید. در پایان، یک تبلیغ جدید دارید که همه چیزهایی را که مشتریان شما در مورد محصول دوست دارند برجسته میکند – و شما این کار را در کسری از زمان انجام دادید.
در نهایت، ما پیشبینی میکنیم که هوش مصنوعی با اجرای کارهای خستهکننده و تکراری – مانند ایدهپردازی، نوشتن پیشنویسهای نادرست، و خلاصه کردن حجم زیادی از دادهها، به بازاریابان محتوا کمک میکند.
2. مصرف کنندگان خواستار شخصی سازی بیشتری هستند و هوش مصنوعی می تواند آن را محقق کند.
78 درصد از بازاریابان می گویند شخصی سازی تأثیر “قوی” یا “بسیار قوی” بر روابط مشتری دارد.
در حالی که زمانی ایجاد این تجربیات با تکنیک ها و فناوری های بازاریابی قدیمی بسیار سخت بود، هوش مصنوعی درها را برای فرصت های شخصی سازی دقیق تر باز کرده است.
در حال حاضر، هوش مصنوعی در درجه اول برای کمک به ما در انجام کارها استفاده می شود، اما این قدرت را دارد که به بازاریابان کمک کند. سریعتر مقیاس کنید، بیشتر شخصی سازی کنید و مخاطبان هدف را به راحتی پیدا کنید.
ما در حال حاضر شاهد شخصی سازی هوش مصنوعی سنگین در صنعت بازاریابی هستیم. برای مثال، بسیاری از ابزارها به برندها اجازه میدهند ایمیلهای بازاریابی را با نام و اطلاعات شخصیشده بر اساس اطلاعات فهرست تماس ارسال کنند. در خردهفروشی، مصرفکنندگان به طور مرتب ایمیلها یا توصیههای تجارت الکترونیکی را برای برخی محصولات بر اساس آنچه اخیراً مشاهده یا خریداری کردهاند دریافت میکنند.
با توجه به فناوری در حال تحول و توانایی ما برای جمعآوری دادهها از مشتریان بالقوه و مشتریان، تصور اینکه روند شخصیسازی مبتنی بر هوش مصنوعی در آینده نزدیک قویتر خواهد شد، تکاندهنده نیست. به طور خاص در سال 2023، انتظار می رود که هوش مصنوعی بیشتر و بیشتر برای ایجاد شخصی سازی یک به یک قوی استفاده شود.
3. شاهد هجوم محتوای متوسط تولید شده توسط هوش مصنوعی خواهیم بود.
از آنجایی که هوش مصنوعی می تواند محتوا را با سرعت برق تولید کند، برخی از بازاریابان ممکن است تقاضای محتوای خود را خیلی سریع افزایش دهند. در نتیجه، ما شاهد هجوم محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی خواهیم بود که بسیار عالی نیست.
این منجر به یک نکته مهم می شود: هوش مصنوعی بهتر است برای اولین پیش نویس باقی بماند، نه آخرین. به عنوان مثال، محتوای نوشته شده با هوش مصنوعی ممکن است در ظاهر بی عیب به نظر برسد، اما فاقد عناصر حیاتی انسانی مانند طنز، همدلی و زمینه فرهنگی است.
کپی کردن و چسباندن خروجی آن در بازاریابی شما کافی نیست. شما باید صدای برند و دیدگاه خود را اضافه کنید.
علاوه بر این، هوش مصنوعی مولد با دادههای محدود کار میکند، بنابراین اطلاعاتی که استفاده میکند ممکن است قدیمی، نادرست یا حتی مغرضانه باشد. برای دور زدن این موضوع، بازاریابان باید نردههایی را برای حفظ کیفیت در جای خود قرار دهند.
4. شرکت ها از “هوش مصنوعی مسئول” استقبال خواهند کرد.
برای بیان واضح، سیستمهای هوش مصنوعی برای تصمیمگیری بر دادهها تکیه میکنند. این دادهها از مکانهای مختلف، از جمله پستهای رسانههای اجتماعی، پایگاههای اطلاعاتی آنلاین، سوابق عمومی و فعالیتهای عمومی آنلاین (مثلاً ارسال نظر در Yelp) به دست میآیند.
در حالی که این فرآیند به اندازه کافی بی ضرر به نظر می رسد، اما می تواند چیزهای زیادی در مورد زندگی یک فرد نشان دهد. علاوه بر این، مصرف کنندگان ممکن است آگاه نباشند که از اطلاعات آنها برای تصمیم گیری استفاده می شود که می تواند آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
در حال حاضر، انتظار می رود که شرکت ها در مورد استفاده از هوش مصنوعی خود تنظیم کنند. اما با افزایش نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی، پیشبینی میکنیم که شرکتهای بیشتری دستورالعملهای هوش مصنوعی خود را اجرا کنند.
به عنوان مثال، مایکروسافت خود را توسعه داده است استاندارد هوش مصنوعی مسئول که بر آن تکیه دارد شش اصل: انصاف، قابلیت اطمینان و ایمنی، حریم خصوصی و امنیت، فراگیر بودن، شفافیت و پاسخگویی.
در نهایت، داده ها سوخت اکثر سیستم های هوش مصنوعی هستند. مشکل؟ مناگر مصرف کنندگان به هوش مصنوعی اعتماد ندارند، فاصله ایمن را حفظ خواهند کرد. بنابراین، پاسخگویی و شفافیت از سوی شرکتها در سال 2023 بسیار پیش خواهد رفت.
5. هوش مصنوعی به یک سلاح مخفی برای استراتژیست های سئو تبدیل خواهد شد.
ما پیشبینی میکنیم که استراتژیستهای سئو به لطف توانایی آن در خودکارسازی وظایف زمانبر، در سال آینده مزایای زیادی از هوش مصنوعی به دست خواهند آورد.
این نوع فناوری خودران میتواند کلمات کلیدی مرتبط را شناسایی کند، تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهد و صفحات وب را بهینه کند، مانند اصلاح لینکهای شکسته، محتوای تکراری و توضیحات متا ناقص.
به عنوان مثال، Campbell’s Soup از اتوماسیون SEO مبتنی بر هوش مصنوعی برای فشرده سازی 75000 تصویر در یک روز استفاده می کند. این به برند اجازه می دهد تا در عرض چند هفته در صفحه یک از SERP ها برای 4000 کلمه کلیدی رتبه بندی کند.
بهترین قسمت؟ هوش مصنوعی به جای منسوخ کردن مشاغل آنها به بازاریابان سئوی انسانی کمک می کند. فناوری هوش مصنوعی به کارشناسان سئو این امکان را می دهد که به نتایجی دست یابند که بدون ماشین ها ممکن نیست. نگران نبودن در مورد مجموعه ای از وظایف مرتبط با سئو، آنها را آزاد می کند تا روی پروژه های فشرده تر کار کنند.
از آنجایی که برای ترافیک وب و نتایج مفید است، انتظار داشته باشید که سرمایه گذاری روی ابزارهای سئو مبتنی بر هوش مصنوعی رشد کند.
6. هوش مصنوعی به طور طبیعی در زندگی روزمره بازاریابان قرار می گیرد.
هوش مصنوعی در حال حاضر تأثیر زیادی بر صنعت بازاریابی دارد. با این حال، بسیاری از بازاریابان هنوز در حال بررسی هوش مصنوعی و پتانسیل آن هستند.
کسانی که از این فناوری استقبال می کنند – و آن را در جریان کار خود ادغام می کنند – می توانند مزیت رقابتی خود را حفظ کنند و در این فرآیند در زمان صرفه جویی کنند.
همانطور که ابزارهای هوش مصنوعی کاربر پسندتر می شوند، در نهایت آنقدر در کار شما طبیعی می شوند که متوجه آن نمی شوید. همانطور که جان مک کارتی، یکی از پدران هوش مصنوعی، زمانی گفت: “به محض اینکه کار می کند، دیگر کسی آن را AI نمی نامد.”
برگردیم به تو
سال 2023 است و هوش مصنوعی به جریان اصلی تبدیل شده است. نمی توان منکر پتانسیل آن برای تغییر صنایع مختلف شد و بازاریابی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این میتواند به شرکتها کمک کند تا بیشتر ایجاد کنند، سریعتر مقیاس کنند و تجربیات شخصیسازی بیشتری بسازند. اما برای رسیدن به آن، بازاریابان باید با استقبال و نوآوری با هوش مصنوعی چابک بمانند.