این چیست و تأثیر آن بر تلاش های بازاریابی

روز دیگر ، در راهروهای CVS پرسه زدم و همان خمیردندان را که سالهاست خریدم برداشتم.

من دوبار به آن فکر نکردم. خرید را با خلبان خودکار انجام دادم. من آزمایش یک مارک متفاوت یا خرید آن را از خرده فروشی دیگر در نظر نگرفتم.

همانطور که پیداست ، خمیر دندان به عنوان “کالای راحتی” شناخته می شود ، که معمولاً مصرف کنندگان آن را بدون توجه زیاد به نام تجاری یا تلاش خریداری می کنند.

Now اکنون بارگیری کنید: کیت بازاریابی محصول رایگان [Free Templates]

درک طبقه بندی محصولات کلیدی برای آشکارسازی دلایل رفتارهای خرید عمومی مصرف کنندگان و نحوه بازاریابی بهتر محصولات در نتیجه است.

چهار نوع طبقه بندی محصولات وجود دارد. بیایید به هر نوع بپردازیم ، بنابراین می توانید محل خرید محصول خود را تعیین کنید.

طبقه بندی محصولات در بازاریابی

هنگام طراحی استراتژی بازاریابی ، آگاهی از طبقه بندی محصول بسیار مهم است. چرا؟ خوب ، این به شما امکان می دهد طرز فکر اکثر مصرف کنندگان و رفتاری که هنگام تعامل با محصول شما از خود نشان می دهند را بشناسید.

این دانش شما را مجبور می کند تا استراتژی بازاریابی م devثری را طراحی کنید که با مصرف کنندگان شما در هر جایی که هستند دیدار کند. همچنین به شما کمک می کند تا در مورد بودجه بازاریابی واقع بینانه تصمیم بگیرید.

به عنوان مثال ، فرض کنید محصولات شما در طبقه بندی “کالاهای خریداری نشده” قرار می گیرند (بیشتر در این قسمت). این بدان معناست که شما به احتمال زیاد باید رویکرد بازاریابی تهاجمی تری را برای دسترسی به مشتریانی که محصول یا مارک شما را در نظر نگرفته اند ، اتخاذ کنید.

به سازمان های خیریه ، شرکت های بیمه عمر و خانه های تشییع جنازه فکر کنید. اینها معمولا برای مصرف کنندگان مهم نیست. به این ترتیب ، این مارک ها باید کمی بیشتر تلاش کنند تا برای مصرف کنندگان قابل مشاهده باشد و مزایای کالا یا خدمات آنها را برجسته کند.

از سوی دیگر ، کالاهای خرید بسیار قابل مشاهده و بسیار رقابتی هستند. معمولاً مصرف کنندگان قبل از خرید ، زمان را برای مقایسه کیفیت ، هزینه و ارزش صرف می کنند. به همین دلیل ایجاد وفاداری به نام تجاری برای این طبقه بندی محصول حیاتی است.

همانطور که می بینید ، برای هر طبقه بندی محصول ، فاکتورهایی باید در نظر گرفته شود. هرچه بیشتر با عادات و اعتقادات مصرف کننده برای آن دسته آشنا باشید ، تجهیزات بیشتری برای بازاریابی محصول خود خواهید داشت.

چهار نوع محصول وجود دارد و هر کدام بر اساس عادات مصرف کننده ، قیمت و ویژگی های محصول طبقه بندی می شوند: کالاهای راحتی ، کالاهای خرید ، محصولات تخصصی و کالاهای خریداری نشده.

بیایید با جزئیات بیشتری به هر کدام بپردازیم.

1. کالاهای راحتی

مانند نمونه خمیردندان کرست ، کالاهای راحتی محصولاتی هستند که مصرف کنندگان بارها و بدون فکر زیاد خریداری می کنند.

هنگامی که مصرف کنندگان نام تجاری مورد نظر خود را انتخاب می کنند ، معمولاً به آن پایبند هستند مگر اینکه دلیلی برای تغییر پیدا کنند ، مانند تبلیغات جالبی که آنها را مجبور می کند آن را امتحان کنند یا قرارگیری مناسب در راهرو تسویه حساب.

این محصولات شامل آدامس ، دستمال توالت ، صابون ، خمیر دندان ، شامپو ، شیر و سایر ملزوماتی است که مردم به طور مرتب خریداری می کنند.

برای فروش یک کالای راحت ، می خواهید در نظر بگیرید که اکثر مردم به خرید این محصولات تمایل دارند. قرار دادن محصولات خود در نزدیکی خط پرداخت در یک فروشگاه می تواند ایده خوبی برای این محصولات باشد – به همین دلیل است که اغلب آب نبات و آدامس را در جلوی فروشگاه پیدا می کنید.

از آنجا که اکثر محصولات راحتی دارای قیمت پایین هستند ، هزینه و تخفیف مهمترین عامل تعیین کننده در هنگام خرید نیست. من فقط برای صرفه جویی چند سنت مارک دستمال توالت خود را تغییر نمی دهم.

برای کالاهای راحتی ، شناخت نام تجاری مهم است. با این حساب ، شما می خواهید کمپین های گسترده ای را برای آگاهی از شرکت خود در صورت امکان اجرا کنید.

به عنوان مثال ، Charmin ، مارک دستمال توالت ، یک مارک گسترده در ایالات متحده است-احتمالاً تا حدی به دلیل استراتژی تبلیغاتی مداوم و طولانی مدت این شرکت ، که به دهه 1960 برمی گردد با اختراع شخصیت “آقای ویپل” “که در تبلیغات تلویزیونی ، چاپی و رادیویی ظاهر شد.

2. خرید کالاها

کالاهای خرید کالاهایی هستند که مصرف کنندگان معمولاً قبل از خرید زمان بیشتری را صرف تحقیق و مقایسه می کنند.

آنها می توانند از اقلام مقرون به صرفه مانند لباس و دکوراسیون منزل گرفته تا کالاهای گران قیمت مانند ماشین و خانه.

اینها بیشتر خریدهای یکبار مصرف هستند که تأثیر اقتصادی بالاتری دارند.

به عنوان مثال ، در حالی که شما تا آخر عمر بارها و بارها دستمال توالت خریداری می کنید ، به احتمال زیاد حداکثر چند بار خانه می خرید. و از آنجا که این یک خرید گران قیمت و مهم است ، مدت زمان زیادی را صرف مشورت کردن در مورد آن ، حضور در خانه های مختلف و مقایسه مزایا و معایب انتخاب نهایی خود می کنید.

همین را می توان در مورد محصولات کوچکتر نیز گفت. اگر رویدادی در پیش دارید و می خواهید یک جفت کفش زیبا بخرید ، این مورد تحت تاثیر خریدهای ناگهانی قرار نمی گیرد.

در عوض ، شما می خواهید آن را امتحان کنید ، در نظر بگیرید که آیا قیمت آن ارزش دارد و حتی از عزیزان خود کمک بگیرید.

برای بازاریابی یک کالای خرید ، روی محتوایی سرمایه گذاری کنید که خریدار شما را از ارزش محصول شما متقاعد کند. مهم این است که مطالب بازاریابی شما تفاوت محصول شما با رقبا و ارزش منحصر به فرد آن را برای مصرف کنندگان نشان دهد.

قیمت نیز در این نوع محصول نقش دارد ، بنابراین تخفیف و فروش می تواند مصرف کنندگان را به سمت نام تجاری شما جذب کند.

3. کالاهای تخصصی

یک تخصص تخصصی است فقط محصول از نوع خود در بازار ، به این معنی که مصرف کنندگان معمولاً نیازی به مقایسه و تعمق با محصولات خرید ندارند.

مثال خوبی در این مورد؟ گوشی های آیفون

من سالهاست که آیفون های جدیدی را خریداری می کنم و در نظر ندارم مدل های دیگر تلفن های هوشمند را در نظر بگیرم – به دلیل هویت تجاری قوی اپل و تصوری که از کیفیت محصول آن دارم.

هنگام بازاریابی یک کالای تخصصی ، لزوماً نیازی نیست زمان زیادی صرف کنید تا مصرف کنندگان را متقاعد کنید که محصول شما با رقبا متفاوت است. آنها قبلاً می دانند

در عوض ، بر نحوه نوآوری و بهبود مداوم محصولات خود تمرکز کنید. این امر باعث می شود مشتریان شما به برند شما وفادار بمانند.

به عنوان مثال ، اگر اپل پیشرفت چشمگیر در آیفون های خود و تبلیغ ویژگی های جدید را متوقف کند ، ممکن است به تغییر نام تجاری بپردازم. اما از آنجا که آنها در طول سالها همچنان بر من تأثیر می گذارند ، من به خرید از آنها ادامه می دهم.

4. کالاهای ناخواسته

سرانجام ، محصولات ناخواسته – کالاهایی که معمولاً مردم نیستند برانگیخته خریدن. نمونه های خوب کالاهای خریداری نشده شامل کپسول آتش نشانی ، باتری و بیمه عمر است.

مردم معمولاً به دلیل احساس ترس یا خطر ، کالای خریداری نشده را خریداری می کنند. به عنوان مثال ، شما به دنبال “جدیدترین و بهترین” کپسول آتش نشانی به بازار نمی روید. شما فقط به دلیل ترس از آتش سوزی احتمالی یکی را خریداری کرده اید. متناوباً ، برخی از کالاهای خریداری نشده ، مانند باتری ، صرفاً به این دلیل خرید می شوند که کالاهای قدیمی منقضی شده یا تمام شده اند.

هنگام بازاریابی یک کالای ناخواسته ، بر یادآوری وجود محصول خود به مصرف کنندگان تمرکز کنید و مصرف کنندگان را متقاعد کنید که خرید محصول شما احساس امنیت بهتری برای آنها خواهد داشت.

به عنوان مثال ، تبلیغات Duracell’s Beach x Bear بینندگان را تشویق می کند که اهمیت باتری ها را در شرایط تهدید کننده زندگی ، مانند حملات قریب الوقوع خرس یا هنگام استفاده از فلزیاب ، به خاطر بسپارند.

نمونه های طبقه بندی محصول

1. مرورها

Browndages یک نام تجاری برای کالاهای راحتی است که با برجسته کردن ویژگی اصلی آن خود را به بازار عرضه می کند: بانداژ برای هر رنگ پوست.

پیام هایی مانند “بانداژ کامل برای پوست قهوه ای” را می توان در وب سایت ، بسته بندی و شبکه های اجتماعی این برند مشاهده کرد که باعث می شود در برابر رقبایی مانند Band-Aid که به طور معمول مزایای پزشکی محصول خود را متمرکز می کند ، متمایز شود.

2. بیمه مزرعه ایالتی

مانند بسیاری از شرکت های بیمه ، State Farm در طبقه بندی محصولات “کالاهای خریداری نشده” قرار می گیرد.

بنابراین ، در مورد بازاریابی ، آگاهی از نام تجاری و محصول در اولویت است.

در تلاش های بازاریابی خود ، State Farm ، که قبلاً AllState بود ، خود را به عنوان یک شریک قابل اعتماد و قابل اعتماد معرفی می کند تا در مواقع اتفاقات بد در زندگی شما به آن تکیه کند.

در این مثال ، این مارک ترسی را نشان می دهد که بسیاری از دارندگان خودرو دارند – تاکتیکی محبوب که توسط مارک های کالاهای خریداری نشده مورد استفاده قرار می گیرد – در حالی که ذکر می شود چرا اعتماد به این مارک باعث می شود همه چیز بدون مشکل پیش برود.

3. انرژی زا

برای بسیاری از مصرف کنندگان ، اولین چیزی که هنگام عکس گرفتن از باتری به آن فکر می کنند خرگوش صورتی است که درام را در دست دارد.

مشابه Charmin ، Energizer یک طلسم مارک تجاری ایجاد کرد که مصرف کنندگان به راحتی می توانند آن را تشخیص داده و به خاطر بسپارند: اسم حیوان دست اموز Energizer.

مثال طبقه بندی محصول: Energizer منبع تصویر

به عنوان یک محصول راحت ، Energizer نیاز به افزایش نام تجاری خود دارد تا بتواند در بین رقبای فروشگاه برجسته شود.

در حال حاضر ، این مارک بسیار محبوب است و این احتمالاً به دلیل همین تاکتیک بازاریابی است.

4. Oui The People

برای محصولات تحت طبقه بندی “کالاهای خرید” ، ضروری است که راه هایی برای برجسته شدن در بین رقبای خود مشخص کنید.

چرا؟ زیرا ، هنگام خرید این محصولات ، مصرف کنندگان همه چیز را مقایسه می کنند: ویژگی ها ، هزینه ، ارزش. به این ترتیب ، شما باید چیزی را ارائه دهید که سایر مارک ها ارائه نمی دهند – خواه این مربوط به ویژگی های محصول شما ، ارزش برند یا ماموریت باشد.

برای Oui The People ، پایداری در مرکز نام تجاری آن قرار دارد.

مصرف کنندگان که به محیط زیست اهمیت می دهند ، به دلیل استفاده از مواد قابل بازیافت برای محصولات و بسته بندی ، به سمت برند متمایل می شوند.

5. پایر ماس

همانطور که قبلاً ذکر شد ، وقتی مردم محصولات ویژه ای را خریداری می کنند ، به دنبال این نیستند که از کیفیت یا ارزش آنها متقاعد شوند. این از قبل مشخص است

آنچه مصرف کنندگان در عوض به دنبال آن هستند ، هویت نام تجاری است که می توانند با آن ارتباط برقرار کنند ، چشم اندازی که با آن شناسایی می شوند.

شرکت پوشاک لوکس Pyer Moss با طراوت و نوآوری خود در زمینه مد ، مصرف کنندگان را جذب می کند. این مارک نمی ترسد در حالی که هنوز ریشه در میراث خود دارد از خارج از حد معمول خارج شود.

اکنون که می دانید محصول شما کجا مناسب است ، از رفتار خریداران برای الهام بخشیدن به کمپین بازاریابی بعدی خود استفاده کنید. اکنون وقت آن است که دریابید چگونه می توانید انتظارات مشتریان را از محصول خود برآورده کنید – و از آنها فراتر بروید.

نکته ویراستار: این پست وبلاگ در ابتدا در آگوست 2020 منتشر شد ، اما برای جامعیت به روز شده است.

مجموعه بازاریابی محصول